tirsdag 10. desember 2013

Viktigheten av miljøtrening

Det er ikke alltid like lett å være terapihund. En terapihunds hverdag kan bestå av både høye rop og skrik, røff/uheldig klapping og håndtering, samt tidvis utagering fra brukere. Det er derfor veldig viktig at hundene er miljøsterke og ikke blir lett berørt av det som skjer rundt dem. Det er også derfor vi egnethetstester alle hunder som skal arbeide som sosiale tjenestehunder for å sikre oss at hundene vil kunne takle og trives i jobben (du kan lese mer om hvorfor vi egnethetstester her, og om selve egnethetstesten her). Det ligger mye arbeid i å miljøtrene en terapihund, og du vil fort merke hvor viktig denne treningen er når du og din hund kommer ut i praksis etter endt kurs. 

For ett par uker siden hadde Mac (også kjent som Lillegutt) en krevende dag på jobb. Dagen startet noe uheldig med da vi var på oppdrag på ett av våre faste sykehjem, og en eldre dame var så uheldig å treffe Mac med rullatoren hennes da hun bøyde seg ned for å klappe ham. Mac "ristet det av seg" og vi fortsatte "runden" til de andre avdelingene. En dame som er veldig glad i Mac ble i ekstra godt humør denne dagen da vi kom på besøk. Vi ble forhindret fra å komme direkte bort til henne med en gang, og det ble mye rop til vi kom bort. Når vi så kom bort til henne og hun fikk Mac på fanget var gleden stor, og hun både lo og ropte høyt. På grunn av hennes entusiasme blie klappingen ganske voldsom. Jeg hjalp henne med å fortelle hvor og hvordan Mac liker å bli klappet og klødd, mens Mac lå der temmelig uanfektet over både lyd og harde klapp. Så skvetter plutselig både jeg og denne damen til, da det viser seg å være brannøvelse, og brannalarmen plutselig går av. Dette er en høy lyd og en situasjon som Mac aldri har vært i før, så jeg var derfor  spent på om han ville klare å holde fokus på jobben etter alt bråket. Mac derimot, lå med hodet i fanget til damen og kikket opp på oss som om han lurte på hva vi skvatt sånn av. 


Jeg tenkte med meg selv at denne gutten er en fornøyelse å arbeide med, og at ingenting vil kunne "vippe ham av pinnen" når han er på jobb. Jeg hadde såvidt tenkt tanken før jeg ser at han plutselig blir veldig opptatt av noe i vinduet. Jeg tenkte meg at han så en fugl eller lignende utenfor vinduet, og klarte ikke å forstå hvorfor han plutselig mistet fokus. Da peker damen på noe som ligger i vinduskarmen; en porselenskatt! 


Av alle tingene som skjedde den dagen var det en liten porselenskatt som klarte å stjele fokus fra Mac. Dette var selvsagt veldig morsomt, og damen lo av hjertets lyst når jeg løftet ham ned slik at han fikk sjekke ut denne merkelige lille "skapningen" i vinduet. Etter at katten var klarert ville han opp på fanget igjen til enda mer kos og klapp. 

Denne lille historien illustrerer viktigheten av å ha miljøsterke hunder som kan tolerere uventede og noen ganger ubehagelige hendelser som kan skje på jobb. I treningen av kommende besøks- og terapihunder er det derfor veldig viktig å trene i ulike miljø og med ulike forstyrrelser.
Følg med videre i bloggen, hvor vi vil komme med konkrete tips til hvor og hvordan du kan miljøtrene din hund eller valp, både for "familiehunden" og for trening mot besøks- og terapihundsarbeid. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar